• Home
  • Onze werkwijze
    • Uw uitvaart
    • Kosten en service
    • Praktische informatie
    • Vroeger en nu
  • Over ons
    • Over Nicodemus
    • Familiekamer de Thuiskomst
    • Herdenkingsdienst in het Mirakel
  • Advies
  • Condoleanceregister
Menu
  • Home
  • Onze werkwijze
    • Uw uitvaart
    • Kosten en service
    • Praktische informatie
    • Vroeger en nu
  • Over ons
    • Over Nicodemus
    • Familiekamer de Thuiskomst
    • Herdenkingsdienst in het Mirakel
  • Advies
  • Condoleanceregister

Wat kunnen wij voor u betekenen?

Home
Onze werkwijze
Uw uitvaart
Kosten en service
Praktische informatie
Vroeger en nu
Over ons
Over Nicodemus
Familiekamer de Thuiskomst
Herdenkingsdienst in het Mirakel
Advies
Condoleanceregister

Contact info

Hieronder vindt u onze contactgegevens. U bent altijd welkom

Adres

CJ Conijnstraat 6, 1131 DZ Volendam

Telefoon

0299 363940

Email

info@nicodemus.nl

Dag en nacht bereikbaar

Telefoon (0299) 363940

Melding van overlijden

Wanneer uw dierbare is overleden belt u uw huisarts. In sommige gevallen is de huisarts reeds aanwezig en deze zal dan ook zorgdragen voor de zgn. melding van overlijden. Deze melding geeft men door zodat er afgestemd kan gaan worden of een schouwarts ter plaatsen moet komen of dat de schouwing door de aanwezige arts gedaan mag worden. De zgn. schouwarts stelt daarbij officieel het overlijden vast en zal ook zorgdragen voor het invullen en afgeven van de benodigde documenten. U kunt de naam en de contactgegevens van de betreffende huisarts noteren en op een centrale plek in het huis bewaren. Vertelt u in ieder geval dan ook aan uw familie waar ze dit briefje kunnen vinden.

Neem contact op met Nicodemus Uitvaartverzorging

U kunt ingeval van overlijden van uw dierbare 24 uur per dag, zeven dagen per week contact met ons opnemen via (0299) 36 39 40. Een van onze uitvaartverzorgers komt dan bij u thuis of op een nader te bepalen locatie. Onze eerste zorg daarbij is het eventueel overbrengen van uw dierbare, de laatste verzorging en de wijze c.q. plaats van de opbaring. Vervolgens gaan onze medewerkers van de verzorgingsploeg aan het werk. Zodra de opbaring geregeld is lopen wij met u in nauw overleg de taken door: de bezoekregeling, tekst en ontwerp van de rouwkaart, de rouwadvertentie, de eventuele kerkdienst of dienst in ons uitvaartcentrum en de invulling van de uitvaart. Ook rituelen, foto’s, muziek of bloemstukken worden hierbij besproken.

KOSTEN EN SERVICE

Wat kost een uitvaart bij Nicodemus Uitvaartverzorging?

Nicodemus Uitvaartverzorging is een transparante en integere organisatie. Laat ons weten wat uw wensen zijn en wij geven u een duidelijk overzicht van de te verwachten prijs middels een gespecificeerde kostenbegroting. U weet dan precies vooraf wat u krijgt en welke rekening daarbij hoort. Zónder bijkomende kosten. Als wij bloemstukken voor u regelen, rekenen we daar dus niets extra voor. Ook voor de huur en catering van een andere locatie dan ons eigen uitvaartcentrum, betaalt u uitsluitend de kostprijs. Hoewel wij geen verzekeringen afsluiten, handelen we wel lopende polissen voor u af. Ook de nazorg bieden wij aan als service van het huis. Wij vinden het namelijk belangrijk om te weten hoe onze klanten de uitvaart hebben beleefd.

Uitvaartverzekering? 

Is er bij leven ooit een uitvaartverzekering afgesloten? Zo ja, dan kunt u in de polisvoorwaarden nalezen wat de voorwaarden zijn voor wat betreft de uitkeringen. Is het een naturaverzekering of wordt er een geldbedrag uitgekeerd (kapitaalverzekering)? Het is goed om te weten dat ook hierin wij u kunnen ondersteunen. Als u voor ons de polisnummers heeft dan verzorgen wij de rest. Nicodemus Uitvaartverzorging opereert onafhankelijk van verzekeraars en zodoende kunnen wij onze diensten volledig afstemmen op uw wensen en behoeften. 

Nazorg als service van het huis 

Enige tijd na de uitvaart komt desgewenst één van onze medewerkers/-sters nog eens bij u langs voor een nabespreking. Bij Nicodemus Uitvaartverzorging verzorgen wij het gehele traject: van de voorbereiding tot de uitvoering en nazorg. Dat is goed geregeld. Ook op het gebied van een grafmonument of asbestemming kunnen wij voor u van betekenis zijn. U kunt daarvoor bij het Monumentenpaleis terecht via (0299) 351429. 

DE NALATENSCHAP:

Codicil, Testament of Wilsbeschikking 

Of er een testament is kunt u te weten komen via het Centraal Testamenten Register (www.centraaltestamentenregister.nl) of via uw notaris. Na uw overlijden moet er iets met uw nalatenschap gebeuren. U kunt bij leven al bepalen wie wat krijgt. Dat is verstandig, om verwarring achteraf te voorkomen. 
 
Zo kunt u materiële zaken vastleggen in een codicil. Dat is een ondertekend document waar anderen van afweten. Het voordeel is dat het gratis is en dat u het codicil op elk moment kunt wijzigen, zoals wanneer u van gedachten bent veranderd. Een nadeel is dat het codicil nogal eens zoekraakt. U kunt er ook alleen uw inboedel mee verdelen en niet ál uw bezittingen.
 
Met een testament kan dat wel. Een testament is niet gratis en sluit u af bij de notaris. In het testament legt u tot in detail vast wie na uw overlijden recht heeft op welke spullen, maar ook uw vermogen, effecten, huis of waardevolle verzameling. Een voordeel is ook dat u in een testament slimmere constructies kunt opnemen waardoor erfgenamen minder erfbelasting betalen. Uw notaris kan u bovendien wilsbekwaam verklaren – dat is een extra bewijs dat u zelfstandig beslissingen kunt nemen.

Administratieve afhandeling 

 Na het overlijden van uw dierbare en het afscheid nemen in de vorm van een uitvaartplechtigheid met aansluitend een begrafenis of crematie blijven er nog een aantal zaken open staan die uw aandacht behoeven. 

De meest voorkomende administratieve afhandelingen hebben wij voor u op een rijtje gezet ter indicatie. 

1. Bank- of spaarrekening geblokkeerd? Maak een afspraak met een notaris om een verklaring van erfrecht te krijgen.

2. Wijziging van de zorgverzekering? Staat de oorspronkelijke polis nog op twee personen? Dan dient u de verzekeringsmaatschappij in kennis te stellen van het overlijden. Als gevolg daarvan kunnen zij de administratieve afhandeling verzorgen en een nieuw polisblad opmaken en toesturen. 

3. Het aanpassen of verwijderen van persoonlijke profielen op het internet? Tegenwoordig komt het steeds vaker voor dat iemand een of meerdere profielen heeft op het gebied van Social Media. Denk hierbij aan bijvoorbeeld Facebook en Twitter. Indien u deze wilt verwijderen dan kunt u dat doen via de beheeromgeving van de betreffende dienst. Het is dan wel van belang dat de inloggegevens voorhanden zijn.

4. Het wijzigen of aanvragen van de pensioenuitkering, AOW- of ANW-uitkering? In dit geval zal u contact moeten opnemen met het betreffende pensioenfonds, de Sociale Verzekeringsbank of het UWV. De aan de overheid gelieerde instellingen gebruiken de gegevens uit de zgn. gemeentelijke basisadministratie maar u kunt altijd even een check doen of het overlijden daar daadwerkelijk gemeld is. 

5. Het regelen van de voogdij voor minderjarige kinderen? Mochten er minderjarige kinderen in het spel zijn dan dient u het ouderlijk gezag aan te vragen via het daartoe bevoegde gezag. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de rechtbank. 

6. Lidmaatschappen, abonnementen, etc. aanpassen of opzeggen? Was uw dierbare lid van bijvoorbeeld een sportschool, had hij een abonnement op een tijdschrift, of iets anders? Dan dient u deze zelf op te zeggen bij de betreffende dienst. Het kan zijn dat men hierbij vraagt om een akte van overlijden. Controleert u voor zichzelf eens de maandelijkse automatische incasso’s? U krijgt dan snel zicht op de automatische afschrijvingen en welke afschrijvingen eventueel gestopt of aangepast dienen te worden. 

7. Informeren van de Belastingdienst? Dit gaat in sommige gevallen vanzelf maar het behoeft zeker de aanbeveling om zelf contact te zoeken met de Belastingdienst en dan wel met de afdeling Successierechten. Let ook op bij de aangifte van de inkomstenbelasting, er kunnen fiscaal wijzigingen opgetreden zijn als gevolg van het overlijden. 

Links Brochures

Riposo brochure:

Tramanto brochure:

Kinderkistjes brochure:

Afscheid nemen in stijl

CJ Conijnstraat 6, 1131 DZ Volendam
0299 363940
info@nicodemus.nl
www.nicodemus.nl

2021© Nicodemus | door GG Web
We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat ermee instemt.OkMeer lezen